info@sanasport.pl Odpowiemy w ciągu 24 godzin

Ultrabiegacz ultrabiegaczom, czyli 7 wskazówek Titusa dotyczących biegania

14. 05. 2023
Zazwyczaj w podobnych artykułach jako pierwsza pojawiają się rady typu: zapisz się na zawody, zacznij trenować itp. To oczywistość. Chciałbym jednak podejść do tego trochę z innej strony i zanim skupimy się na przygotowaniu fizycznym, spójrzmy na to z góry.
Ultrabiegacz ultrabiegaczom, czyli 7 wskazówek Titusa dotyczących biegania

1. Potrafić być sobą w swojej własnej głowie

Jesteś gotowy? Nikt nie przygotuje cię na godziny spędzone w samotności podczas treningu i kolejnych x godzin spędzonych w samotności podczas zawodów. Nie, to nie jest horror, to rzeczywistość, z którą musimy się liczyć i odpowiednio do niej przygotować.

To nie oznacza, że musisz stracić wszystkich treningowych partnerów (choć u mnie tak właściwie się stało), ale to, czego nauczysz się podczas treningu, jest takie jak znalezienie go podczas zawodów. I uwierz mi, że nie zawsze będziesz miał kogoś, z kim możesz porozmawiać podczas zawodów, więc jedynym wyborem będziesz ty sam! Żeby nie wydawało się, że od samego początku tylko straszę, mam dla ciebie jeden wskazówkę: Muzyka!

Muzyka jest dla mnie nierozerwalnie związana z bieganiem i nie potrafię go sobie wyobrazić bez niej. Uwierz mi, że naładowany telefon - nie tylko energią, ale także twoją ulubioną muzyką, z pewnością potrafi umilić kilka godzin!


vybavení

2. Wypróbuj absolutnie wszystko

Wypróbuj nawet to, co wyda ci się banalne! Obuwie jest podstawą. Nikogo pewnie nie zaskoczy, że bieganie na przykład 100-milowym wyścigu w nowych butach nie jest najmądrzejszą decyzją. Mnie to spotkało kilka razy, ale moje pierwsze doświadczenie na tej odległości i w nowych butach zapamiętam na zawsze. W każdym razie nie polecam!

Jednocześnie zwróć uwagę na wszystkie inne elementy twojego wyposażenia i nie lekceważ żadnego szczegółu! Koszulka, spodenki (bielizna, jeśli ją nosisz), skarpety i wszystko inne, co ma kontakt z twoim ciałem. Czapka, okulary, rękawice, kamizelka biegowa, a nawet latarka czy nawigacja. Uwierz mi, że w ciemności i zagubieniu gdzieś pośrodku niczego, to właśnie te dwa gadżety staną się twoimi najlepszymi przyjaciółmi!

Po prostu upewnij się, że wszystko jest odpowiednio przetestowane. Nawet najmniejsza obtarcie potrafi zamienić inaczej przyjemny kilkugodzinny bieg w bardzo nieprzyjemną sytuację! Pomyśl także o profilaktyce i ewentualnym leczeniu. Kilka plastra i trochę twojego sprawdzonego balsamu z pewnością nie powinno zabraknąć w twojej kamizelce biegowej! Zawsze mam to przy sobie na zawodach!


občerstvení

3. Jedz! Pij! Nie eksperymentuj!

Tak samo jak w normalnym życiu, musisz jeść podczas biegu. Teraz nie mam na myśli jedzenia dosłownie w trakcie biegu, możesz sobie na to zatrzymać lub poczekać na punkt z posiłkami, ale regularnie jedz! Jak proste, prawda? Niekoniecznie zawsze jest to tak oczywiste i często zapomina się o jedzeniu.

Rozumiem to, człowiek się zagapi w krajobraz i godziny i kilometry mijają. Dehydratacja i uczucie głodu z pewnością nie są najlepszą parą, na którą chcesz trafić w trakcie długiej podróży. Uzupełnianie płynów jest konieczne nawet zimą, a jedzenie także, nawet jeśli nie masz w danym momencie głodu.

Zalecam wypróbowanie wszystkiego z wyprzedzeniem, aby potem nie zaskoczyły cię problemy żołądkowe z nieodpowiednio dobranym jedzeniem, albo abyś nie odkrył, że to po prostu nie smakuje i nie masz czego jeść na długie kilometry przed kolejnym punktem z posiłkami.


4. Bądź w ruchu!

Pewnie cię to nie zaskoczy, ale najlepiej przygotujesz się do biegu poprzez bieganie. Nie zawsze jest na to czas, ale nie tracaj głowy.

Ruch to ruch. Sam to dobrze wiem, ponieważ ruch mnie żywi i większość dnia spędzam na nogach. I nawet jeśli nie biegam, sama chodząc - na przykład w pracy (u mnie głównie na parkiecie tanecznym) przyzwyczajasz swoje nogi do długotrwałego ruchu. I tak właśnie jest podczas planowanego ultra-przygody.


příprava

5. Przed zawodami przygotuj wszystko w odpowiednim czasie i należycie

Dzień D zbliża się! Wraz z nim wyjazd i wiele spraw do załatwienia. Przygotowania "stosiku" dzień przed wyjazdem to klasyczna sytuacja dla mnie (i przypuszczam, że dla większości biegaczy). Nie tylko dla profilu na Instagramie i Facebooku, ale przede wszystkim dla kontroli.

Zaczynam od ubrań - oczywiście sprawdzonych i odpowiednich do przewidywanej pogody na zawodach. Nie zaszkodzi mieć więcej par butów. Naładuj wszystkie urządzenia elektroniczne, przygotuj jedzenie i suplementy diety. Nie zapomnij o softflaskach do picia. Zawsze zabieram też ze sobą okulary.

Zalecam sprawdzenie zawartości obowiązkowego wyposażenia na planowanym wyścigu i kilkukrotne przekontrolowanie wszystkiego! Wiele razy wyjeżdżałem właśnie bez softflasków lub własnego kubka do picia.

Nie lekceważ obowiązkowego wyposażenia. Nie tylko organizator ma prawo sprawdzić je w dowolnym momencie, ale możesz znaleźć się w sytuacji, gdy brak np. koszulki z powodu oszczędności kilku gramów może cię naprawdę zemścić.


výbava

6. Polegaj na sobie!

Oczywiście, zgodzisz się ze mną, że podróżowanie na zawody z grupą przyjaciół to już wygrana i zawsze dobra zabawa. Oczywiście! Ale zachowaj własną głowę.

Jeśli masz swoje własne przedstartowe rytuały, nie pozwól, aby cię od nich odwieziono. Każdy spędza czas przed zawodami na swój sposób. Niektórzy jedzą przed wyścigiem gulasz z knedlami, inni coś lżejszego, aby w ogóle ruszyć się na starcie. Nie zmieniaj tego!

Na zagranicznych trasach na pewno będą kusić cię piękne krajobrazy otaczające cię ze wszystkich stron. Ale w dniu zawodów nie daj się wciągnąć w kilkugodzinną wędrówkę, która wykańcza cię już przed startem. Uwierz, że naturę będziesz mógł cieszyć się podczas samego biegu. Lub po zawodach - jako nagrodę.


odpočinek

7. Odpoczywaj!

Moja ulubiona czynność. Wierzcie lub nie, ale pomimo moich (czasami trochę szalonych) biegowych wyzwań i dystansów, najbardziej lubię nicnierobienie.
Nie zapominajcie więc o odpowiednim regenerowaniu się, nie tylko po każdym treningu, ale przede wszystkim przed zawodami. Nie zawsze bieganie kilometrów do samego końca przed wyścigiem jest najlepszym wyborem.

W tygodniu przed zawodami nie lekceważ snu. Zwolnij, śpij, odpoczywaj. Konkretnie ja zawsze biorę wolne od obowiązków zawodowych już w dniu wyjazdu, żeby dobrze się wyspać i nie musieć całe przedpołudnie myśleć o wszystkich rzeczach, które jeszcze muszę załatwić przed wyjazdem. Spróbuj tego również.


UZUPEŁNIJ SWÓJ SPRZĘT DO BIEGANIA




Bomba
cenowa
Akcja zniknie za
1:15:12:26
Sensor Cyklo Summer Stripe dámský dres kr.rukáv šedá/růžová
-60 % Koszulka kolarska Sensor Summer Stripe
115,99 zł 291,58 zł
już tylko 4 szt w tej cenie